CRATER-LAB i LUMIÈRE tenen el plaer d’anunciar la primera retrospectiva integral i itinerant a Espanya de l’obra del cineasta experimental canadenc JACK CHAMBERS
Les seves pel·lícules, recentment restaurades en 16 mm Mosaic (1966), Hybrid (1967), R-34 (1967) i Circle (1969), així com el magistral llargmetratge The Hart of London (1970) formen el programa complet comissariat per Lauren Howes , directora del Canadian Filmmakers Distribution Centre, que viatjarà per diferents ciutats d’Espanya presentant personalment cada sessió. Barcelona, Madrid, Santiago de Compostel·la i Gijón acolliran aquest cicle itinerant únic: la Retrospectiva Integral de Jack Chambers.
“El fet és que els quatre films de Jack Chambers han canviat tota la història del cinema, malgrat la seva distracció, d’una manera que ni tan sols seria possible en el camp de la pintura. No hi ha ‘mestres’ del film en un sentit significatiu, qualsevol que fos. Només hi ha ‘creadors’ en el sentit original, o almenys medieval, de la paraula. Jack Chambers és un autèntic “creador” de films. Ell no necessita cap postura, o posició, per assistir al sorgiment d’una cosa clarament NOU “(Stan Brakhage).
Sessió 1: Llargmetratge
The Hart of London
Canadà | 1965
80 ‘| 16mm | ByN-Color | So
Projecció: 16 mm
“L’extraordinari de The Hart of London és la capacitat de Jack Chambers per combinar fonts posant la qualitat professional estàndard dels noticiaris al costat de seqüències de filmacions casolanes, mal il·luminades i tremoloses, amb els seus ritmes maldestres i la seva composició única. La manera experta i intricada en què s’alternen aquestes imatges és típica del treball de Jack Chambers, de la seva missió de conèixer-se a si mateix com humà, ni més ni menys; no un déu, i d’aquesta manera només com un moment dins d’un cicle. La seva acceptació d’aquest fet forma la seva percepció dels diferents elements del film i li permet moure més enllà de l’estatus d’un simple diari filmat al regne de la reconciliació”. (Yann Beauvais, traduït a l’anglès per Jo-Anne Elder-Gomes, fragment de The Films of Jack Chambers, editat per Kathryn Elder, 2002, pàg. 193).
Sessió 2: Curts
Mosaic / Mosaic
Canadà | 1965
9 ‘| 16 mm | ByN | So Projecció: 16 mm
“Va ser en l’estiu de 1964 quan vaig fer la meva primera pel·lícula, Mosaic. Vaig filmar literalment milles de film, ja que també estava aprenent a fer servir la càmera. Finalment el film va acabar tenint 9 minuts. “(Jack Chambers).
Hybrid / Híbrid
Canadà | 1966
15 ‘| 16 mm | color | muda
Projecció: 16 mm
“La guerra de Vietnam va ser molt trist per a mi: no estava d’acord amb la presència dels Estats Units al Vietnam. Vaig pensar que una pel·lícula que mostrés alguns dels aspectes tràgics de la guerra serviria com una eina útil per recaptar fons “(Jack Chambers).
R34
Canadà | 1967
26 ‘| 16 mm | color | so
Projecció: 16 mm
“No recordo molt del rodatge de R34 llevat que em vaig adonar que Jack ens estava filmant a mi i a la meva dona, Sheila, i que editava aquestes imatges per convertir-les en una cosa pròpia. El procés no va ser invasiu, com sol succeir. R34 era el nom del primer aeroplà que va creuar l’Atlàntic sense parar. Jo ho havia posat en la pintura que es veu en el film (part del mural encarregat per l’Aeroport Dorval de Mont-real)”. (Greg Curnoe)
Circle / Cercle
Canadà | 1969
28 ‘| 16mm | color | so
Projecció: 16 mm
“Una cosa pot ser tan familiar que un mateix ho veu com si fos la primera vegada. Potser si un mateix no aconsegueix veure especialment allò que és més familiar, llavors ho aconsegueix i modela una vegada i una altra amb l’esperança de revelar això”. (Jack Chambers)
Programa de projeccions.
MADRID
UNIVERSIDAD COMPLUTENSE MADRID
Facultat de Ciencias de la Información
Sessió 1: 10/06/15 19: 00h.
Sessió 2: 11/06/15 16: 00h.
_________
BARCELONA
cinema ZUMZEIG
Carrer Bejar 53
Data: 14/06/15
sessió 1: 18h / sessió 2: 20h
(+) Info
_________
SANTIAGO COMPOSTELA
Numax
Data: 15/06/15
sessió 1: 18h / sessió 2: 20h
(+) info
_________
GIJÓN.
LABoral / Festival de Cine de Gijón.
Antiguo Instituto Jovellanos de Gijón
Data: 16/06/15
sessió 1: 18h / sessió 2: 20h
(+ info)
Aquesta és una proposta de Crater-Lab coordinada al costat de Lumière, amb la col·laboració de: Lauren Howes, del Canadian Filmmakers Distribution Centre, i de ZumZeig Cinema, Universidad Complutense de Madrid, Numax, LABoral i del Festival Internacional de Cine de Gijón .
Totes les projeccions es realitzaran en 16 mm – acabades de restaurar- i seran presentades personalment per Lauren Howes.
Comments are closed